Państwo i Społeczeństwo
2025 (XXV) nr 1
e-ISSN 2451-0858
ISSN 1643-8299
DOI: 10.48269/2451-0858-pis-2025-1-008
STUDENCKI KONKURS ARCHITEKTONICZNY „PLAC TARGOWY GRZEGÓRZECKA” W KRAKOWIE JAKO EKSPERYMENT DYDAKTYCZNY
Piotr Wróbel
ORCID: 0000-0002-6153-0481
Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, Wydział Architektury i Sztuk Pięknych
Streszczenie
W roku akademickim 2022/2023 na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego przeprowadzono konkurs studencki na Projekt Roku i Nagrodę Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań. Tematem projektu był teren placu targowego pomiędzy Halą Targową a zmodernizowaną linią Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie. W konkursie wzięły udział prace wyłonione z wszystkich projektów wykonanych w ramach ćwiczenia semestralnego o programie poszerzonym w stosunku do realizowanego zwykle zadania standardowego.
Celem badań przedstawionych w artykule jest ocena możliwości i metod zintegrowanego nauczania łączącego teorię z praktyką przez konfrontowanie podejścia studentów, nauczycieli akademickich i deweloperów do realnych problemów przekształcania miejskiej zabudowy. W artykule krytycznej analizie poddano uzyskane efekty eksperymentu dydaktycznego, wskazując jego przeważające mocne i pozostające w mniejszości słabe strony.
Słowa kluczowe: nauczanie architektury, eksperyment dydaktyczny, studencki konkurs architektoniczny
Student Architectural Competition „Plac Targowy Grzegórzecka” in Krakow as a Didactic Experiment
Abstract
In the academic year 2022/23, the Faculty of Architecture and Fine Arts of the Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University held a student competition for the Project of the Year and the Award of the Association of Home and Apartment Builders (Stowarzyszenie Budowniczych Domów i Mieszkań). The subject of the project was the area of the market square between the Market Hall and the modernized line of the Fast Commuter Rail in Krakow. The competition included works selected from all projects completed as part of a semester exercise with an extended program compared to the standard task usually carried out.
The aim of the research presented in the article is to assess the possibilities and methods of integrated teaching combining theory with practice, by confronting the approach of students, academic teachers and developers to the real problems of transforming urban development. The article critically analyzes the obtained effects of the didactic experiment, indicating its prevailing strengths and the remaining weaknesses.
Key words: teaching architecture, didactic experiment, student architectural competition