Państwo i Społeczeństwo
2024 (XXIV) nr 2

e-ISSN 2451-0858
ISSN 1643-8299

DOI: 10.48269/2451-0858-pis-2024-2-008

 

THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES WITH AND WITHOUT DISABILITIES

 

Aleksandra Kulis
ORCID: 0000-0003-2809-3109
Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, Zakład Terapii Zajęciowej Stosowanej

Beata Batorowicz
ORCID: 0000-0002-4915-8357
Queen’s University, School of Rehabilitation Therapy

Urszula Chrabota
ORCID: 0000-0002-0676-4234
Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, Zakład Terapii Zajęciowej Stosowanej

Paweł Żychowicz
ORCID: 0000-0003-2636-8957
Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, Zakład Adaptowanej Aktywności Fizycznej i Sportu

 

Abstract

Introduction: The aim of this study was to explore the extracurricular activity settings of school-aged children with and without disabilities, who selected the activities and whether they meet children’s interests.
Material and methods: A questionnaire was developed specifically for this study and included questions concerning children’s extracurricular participation.
Results: 90% of children from group A, 66% from group B, and 69% from group C participated in extracurricular activities. In group A, 67% of children chose activities together with parents, while in groups B (18.2%) and C (30.4%) teachers were often involved. Activities met the interest of most children, although the number of children for whom activities met their interest differed depending on who selected them.
Conclusions: The study found that children without disabilities were more likely to participate in extracurricular activities than their peers with a disability rating.

Key words: children’s participation, children’s interest, parents, types of activities

Uczestnictwo dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych

Streszczenie

Wprowadzenie: Celem pracy było zbadanie, w jaki sposób dzieci z niepełnosprawnością i dzieci pełnosprawne uczestniczą w zajęciach pozaszkolnych, kto wybiera te zajęcia i czy odpowiadają one zainteresowaniom dzieci.
Materiał i metody: Specjalnie na potrzeby badania opracowano kwestionariusz zawierający pytania dotyczące uczestnictwa dzieci w zajęciach pozalekcyjnych.
Wyniki: 90% dzieci z grupy A, 66% z grupy B i 69% z grupy C uczestniczyło w zajęciach pozalekcyjnych. W grupie A 67% dzieci wybierało zajęcia wspólnie z rodzicami, natomiast w grupach B (18,2%) i C (30,4%) w wybór często angażowali się nauczyciele. Zajęcia spełniały zainteresowania większości dzieci, jednak liczba dzieci, dla których zajęcia spełniały ich zainteresowania, różniła się w zależności od tego, kto je wybierał.
Wnioski: Z przeprowadzonych badań wynika, że dzieci pełnosprawne częściej uczestniczyły w zajęciach pozalekcyjnych niż ich rówieśnicy z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Słowa kluczowe: uczestnictwo w zajęciach, zainteresowania dzieci, rodzice, rodzaje aktywności